19-20
Työhyvinvointitoiminnan
jatkuva kehittäminen
Kuvaus
Työhyvinvoinnin tavoitteiden toteutumista tulee arvioida. Tässä auttavat tavoitekohtaiset tunnusluvut sekä henkilöstökyselyt. Tunnuslukuja tulee seurata tarpeeksi usein, jotta vältytään työhyvinvointiin liittyviltä yllätyksiltä.
Tavoite
Johto ja lähijohtajat suorittavat arviointeja ja hyödyntävät niistä saatuja tietoja päätöksenteossa säännöllisesti.
- Arvioikaa
- tunnuslukujen tuottamaa tietoa ja sen riittävyyttä työhyvinvoinnin kehittämisen tukena (myös kumppaneiden ja yhteistyötahojen tuottamaa tietoa) sekä
- tehtyjen toimien vaikuttavuutta.
- Jos tunnusluvut eivät tuota riittävää tietoa ja toimenpiteet eivät ole vaikuttavia, pohtikaa syitä ja etsikää niiden tilalle sopivampia.
- Noudattakaa laatimaanne aikataulusuunnitelmaa (vuosikello), jonka avulla työhyvinvoinnin tilaa ja kehitystä yrityksessänne arvioidaan säännöllisesti.
- Muuttakaa tarvittaessa seurannan aikataulua.
- Huomioikaa tässä työhyvinvoinnin eri osa-alueet ja organisaation eri toimintojen tai yksiköiden näkökulmat.
- Pitäkää työhyvinvointiasiat johtoryhmän kokouslistalla säännöllisesti ja hyödyntäkää työhyvinvoinnista saatua arviointitietoa päätöksenteossa esimerkiksi johtoryhmän muistilistan avulla.
- Osallistakaa lähijohtajia ja henkilöstöä työhyvinvoinnin kehityksen arviointiin.
- Pohtikaa, miten voisitte havaita paremmin työhyvinvoinnista kertovia arjen merkkejä ja käyttää niitä työhyvinvoinnin kehittämisen seurannassa.
- Sopikaa uusista työhyvinvoinnin kehittämiskohteista ja tunnusluvuista.
- Muuttakaa tarvittaessa seurannan aikataulua.
Kuvaus
Työhyvinvointia arvioidessa saattaa ilmetä puutteita tai muutostarpeita, jotka vaativat johtamista. Muutostarpeisiin vastataan kehittämishankkeilla, jotka voivat olla pieniä tai suuria. Yritys saattaa tarvita ulkoisen yhteistyökumppanin apua tai rahoitusta.
Tavoite
Työhyvinvoinnin arvioinnin tuloksia hyödynnetään kehittämishankkeiden luomisessa. Kehittämisen kautta korjataan ongelmia ja ennakoidaan tulevaa. Hankkeiden onnistumista arvioidaan.
- Pohtikaa:
- Onko työhyvinvoinnin kehittämistoiminnalle tarvetta esim. erillisellä projektilla tai muilla kehittämistoimilla?
- Millaisen kehittämisen avulla voisitte parantaa työhyvinvointiongelmien ennakointia ja niihin varautumista?
- Miten voisitte lisätä työhyvinvoinnin kehittämishankkeiden laatua, vaikuttavuutta ja onnistumista, ja onko tarvetta laajemmalle yhteistyölle?
- Millä tavalla voisitte vielä systemaattisemmin ottaa kehittämisen kohteeksi asioita, jotka ovat tulevaisuuden työhyvinvointiriskejä?
- Valitkaa uusia kehittämistoimia ja käynnistäkää tärkeimmistä kehityshankkeita.
- Varmistakaa, että kehittämistoimet kytkeytyvät tehokkaasti työhyvinvoinnin johtamisen tavoitteisiin, periaatteisiin, painoalueisiin tai strategiaan.
- Määritelkää:
- Mitä tietoa kehittämishankkeista ja -toimista kerätään ja dokumentoidaan, ja miten niiden vaikutuksia seurataan?
- Miten tietoa hyödynnetään tulevassa toiminnassa jatkuvan kehittämisen periaatteella?
Jatka lukemista